top of page
Featured Posts

Kunst en vliegwerk

Een extra blogje als soort van nakijk-ontwijkend-gedrag en gewoon omdat het kan. En misschien leest iemand dit bij de KNWU ook nog wel…





"De vrouwen in de clubcompetitie zitten dus nog op school, studeren of werken en dat betekent in mijn optiek dat koersen op maandag dus “not-done” is."







Het einde van het schooljaar is in zicht, op dit moment maken mijn leerlingen de laatste toetsen en voor mij rest er alleen nog nakijken, projectweek en rapportvergaderingen. En de vooruitblik naar komend jaar. Officieel begint mijn vakantie op maandag 11 juli, maar ik mag mee naar Tsjechië voor een super gave, maar ook hele zware koers. Dat betekent dat ik al een weekje eerder ‘vakantie’ ga vieren en er deze dagen al een hoop dingen voor het nieuwe schooljaar geregeld moeten worden.


Twee weken geleden ging ik naar mijn leidinggevende met de vraag of ik vrij kon krijgen voor de koers in Tsjechië. Rapportvergaderingen kan ik nog bij zijn, maar daarna ben ik weg. De sectievoorzitter was al akkoord, want een deel van mijn taken kan ik ook deze en volgende week doen. Ondertussen is er ook het verlossende antwoord van de schoolleiding: ja, je mag naar Tsjechië, maar of ik wel eventjes top 50 ging rijden… Vorig jaar was ik 103e, dus zelf hoop ik op top 100, maar gisteren kwam ook de voorlopige startlijst online en ondertussen ga ik maar gewoon voor uitrijden en een zo hoog mogelijk klassering, wat dat ook mag worden. Met zo’n korte voorbereiding als dit seizoen, is een doel als deze het meest realistisch. Ik ga per dag bekijken wat er mogelijk is en dan zien we wat het gaat opleveren.


Koersen op maandag voor de werkende/studerende renster

Voor de VU moet er ook nog het een en ander afgerond worden. De opdrachten zijn ingeleverd, maar de afronding stond voor maandag 27 juni gepland. Toen de mail van mijn mentor kwam, besefte ik dat ik net te horen gekregen had dat ik dat weekend ook een koers heb. En niet op zaterdag-zondag, maar nee, op zondag-maandag. De KNWU heeft een competitie opgezet als platform voor jong talent en vrouwen die er bijvoorbeeld wel een fulltime baan naast hebben. Het is ook een platform om je bij de UCI ploegen in de kijker te rijden door te stromen naar de profs. De clubcompetitie is zonder profrensters, waardoor wij voor een podiumplek kunnen rijden, zelf de koers moeten maken en er heel veel kunnen leren. In tegenstelling tot de grote UCI koersen, waarbij de finish halen soms al een doel op zich is. De vrouwen in de clubcompetitie zitten dus nog op school, studeren of werken en dat betekent in mijn optiek dat koersen op maandag dus “not-done” is. Echter het gaat hier om een tweedaagse met drie etappes, dus ideale voorbereiding op Tsjechië. Ga je dan als ploeg niet starten… nee, want dat kan resulteren in uitsluiting van de hele competitie en dat willen we ook niet. Dus we starten als ploeg en ik mag rijden, dus dan maar een mail naar mijn mentor met de verontschuldigingen dat ik er niet kan zijn. Handig… nee; kan ik er wat aan veranderen… nee. Zowel dit jaar als vorig seizoen heeft onze ploegleider bij de KNWU gemeld dat dit niet haalbaar is en dat wij niet door de weeks kunnen koersen. Wordt er naar geluisterd? Het lijkt er niet op.

Er is hier de tegenstrijdigheid dat we wel een week in Tsjechië gaan koersen en ja, dat is ook doordeweeks, maar dit is wel een UCI koers en daarvoor vind ik dat bovenstaand verhaal niet op gaat.


Resultaat: mijn omgeving moet wijken voor mijn koers en ik wring mij weer in zeven bochten tegelijk om mijn werk niet al te veel onder de koers te laten lijden.


TTT en Ulestraten???

Een andere situatie: zaterdagavond ploegentijdrit van Lelystad naar Enkhuizen (30 km): starttijd ergens tussen 21.00-21.30 uur. De dag erna wedstrijd in Ulestraten (vlak bij Maastricht), starttijd 13.00 uur. Beide wedstrijden onderdeel van de clubcompetitie, beide wedstrijden waar ik graag rijd. Afgelopen week is er besloten dat we met de ploeg geen TTT rijden, want we moeten zo laat starten, dat we dan ergens in de nacht in Limburg aankomen en hoe wil je dan op zondag nog goed rijden. En er waren ook nog een paar andere redenen om als ploeg niet te starten. Persoonlijk baal ik hier heel erg van. Ik vind de ploegentijdrit een van de mooiste disciplines om te rijden en zo vaak kun je deze niet rijden.

Waarom is dit op deze manier geregeld? Is er niemand van de organisatie van de clubcompetitie dat dit organisatorisch voor een aantal clubploegen gewoon niet mogelijk is? En dat wanneer wij afmelden, dat we dat ook echt niet leuk vinden? En worden we nu komend seizoen uitgesloten van deelname aan de clubcompetitie?

Ik besef mij terdege dat het hier gaat om bestaande wedstrijden, waarbij er aan het begin van het seizoen bekeken wordt welke er aan de clubcompetitie worden toegevoegd en dat een aantal dingen niet altijd makkelijk te verschuiven zijn, maar misschien had de KNWU er voor kunnen kiezen om een andere ploegentijdrit op te nemen in het schema. Daarnaast zijn er ook nog andere oplossingen te bedenken.


Eindnoot

Ik doe veel voor mijn sport, mijn omgeving probeert dat zo goed mogelijk te begrijpen en erin mee te bewegen. Ik hoop dat de KNWU voor het seizoen 2017 meedenkt en kritisch naar het programma van de clubcompetitie kijkt. Ik ben namelijk vast niet de enige waar dit voor geldt. Het initiatief is namelijk super, de uitvoering kan beter.



Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page