top of page
Featured Posts

Wat een topweekend :-)

Mijn vorige blog had als mededeling of de vakantie-vierende-criterium-renster van de straat wilde komen, want de scholen waren weer begonnen. Nou ja, ik ben wel weer met werken begonnen, maar blijf ook nog even lekker fietsen en dat gaat best wel aardig momenteel.


Vorige week heb ik een 1.15 koers in België gereden. Ik zat niet goed van voren toen de kopgroep wegreed, dus dat was niet zo handig, maar verder wel sterk gereden. Later in de wedstrijd heb ik nog een paar keer geprobeerd weg te komen, maar dat lukte niet en verder was het koersverloop vooral erg saai. Waar ik vorig seizoen blij was als ik in het peloton kon finishen, wil ik momenteel meer en zit ik vrij gemakkelijk in het peloton, dus als er dan weinig gebeurd, zie ik het vooral als een goede training. Verder een leuke dag gehad met ploeggenote Sharon, die ook erg sterk reed, en Harrie die de benodigde bidon kon aangeven en ons veilig naar België gebracht heeft, maar ook weer terug naar Nederland.


Dit weekend overtrof de laatste weken absoluut. Eigenlijk zou ik alleen de wielerronde van Heemskerk rijden, maar omdat ik dit weekend Lena uit Leipzig in huis had, die wel beide wedstrijden reed, heb ik mij gisteren in Weebosch toch maar bijgeschreven. Niet helemaal mijn rondje, want nogal veel bochten, maar met het zonnetje dat schijnt en in de auto met Harrie, Roos, Alicja en Lena, zou het sowieso een gezellige middag worden. De start was een beetje chaotisch en vooral erg snel, maar daardoor zat ik er wel gelijk lekker in. Er stond geen maat op Roos (die het peloton uiteindelijk twee keer dubbelde), maar ik zat na 20 km nog steeds in het eerste pelotonnetje, echter wel in het laatste wiel. Geen prettige plek, maar schuiven lukte niet echt. Totdat het voor mij stil viel... en ik maar vol op de pedalen ging staan en voor ik het wist had ik een flink gat dat ik wist uit te bouwen tot 20 seconden. Na 20 kilometer kreeg ik aansluiting van Femke Geeris en gezamenlijk zijn we kop-over-kop hard doorgereden en konden ook wij het peloton een keer dubbelen. Toen alle gedubbelde uit koers waren, moesten wij nog twee rondjes en het werd wel duidelijk dat dit op een sprint zou uitlopen. Niet mijn sterkste kant, maar natuurlijk wel mijn best gedaan. Het werd de 3e plek uiteindelijk, maar mijn eerste criteriumpodium in Nederland en daar werd ik erg blij van.



Vandaag stond de wedstrijd in Heemskerk op het programma. Met gisteren in de benen en de blik al op Ierland gericht, wist ik niet zo goed hoe ik hier wilde rijden. Eigenlijk vooral zorgen om in het eerste peloton te blijven (vorig jaar werd het veld hier aardig uit elkaar gereden) en verder een beetje rustig aan te doen, maar het liep toch wat anders. De benen waren goed herstelt van gisteren en ik had echt zin om te koersen. Een paar keer weggereden om wat premies op te halen (want sprinten kan ik niet, dus op die manier kom ik niet aan premies) en op 3,5 ronde voor het einde weggesprongen. Een afstand die nog wel vol te houden is en mocht je terug gepakt worden, is er misschien nog wel wat ruimte voor herstel en kun je die laatste ronde nog goed in gaan. Uiteindelijk reden we met twee voorop en mochten we sprinten om de winst. Echter kwam het peloton er al in volle vaart aan, dus echt strategisch rijden durfde ik niet. Gekozen voor zo hard mogelijk naar de streep, met het risico dat Judith er nog overheen zou komen, maar dan zou ik in ieder geval weer podium rijden. Het werd uiteindelijk ook de tweede plek, maar ik kan leven met mijn keuze.


Ik heb genoten van het weekend, mijn benen voelen goed aan en dat geeft vertrouwen voor Ierland. En vertrouwen in jezelf is een van de grootste sprongen die ik de afgelopen weken gemaakt heb en waardoor ik momenteel zo goed rij.


Mijn wedstrijd in Ierland is te volgen via http://www.rasnamban.com en vooral ook de twitter-account van Ras na mam.


Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page