top of page
Featured Posts

Ik ga die criteriums gewoon nog leuk vinden :-)

Criteriums rijden is nooit echt mijn ding geweest. Harde en snelle starts, terwijl ik vaak even nodig heb om op te warmen en daarnaast veel draaien en keren. Omdat het dit seizoen allemaal nog niet heel lekker loopt, heb ik nu toch een aantal criteriums gereden en zowaar ook met heel veel plezier.


Mijn eerste criterium van dit jaar was de Profronde van Oostvoorne op donderdag 4 augustus. Een vriendenbezoek aan Hellevoetsluis inclusief parcoursverkenning, maakte dat ik daar toch maar ging starten, nadat ik eerst natuurlijk Peter en Peter had aangemoedigd die in de wedstrijd voor mij reden. Het was lekker koersweer en een mooi parcours. De start was redelijk, ik kon het tempo in ieder geval goed aan, maar ik zat te ver van achteren, waardoor toen het een paar rijen voor mij brak, ik het gat niet meer dicht kon rijden en ik in een klein groepje terecht kwam. In dit groepje heb ik goed kopwerk verricht en toen we uiteindelijk door het peloton gedubbeld werden, kon ik daar ook goed in mee komen. Het resulteerde in een nette 25e plaats en ik heb vooral met plezier kunnen rijden. Ik deed dan niet vooraan in het peloton mee, maar het was wel een goede training en je moet ergens weer beginnen.

Op zaterdag reed ik een UCI1.2 koers in Erpe-Mere en hoewel de benen prima waren, heb ik toch niet lekker gereden. Ik zat niet goed op mijn fiets, had schrik in het peloton en het resulteerde in een DNF na 62 km. Het groepje waarin ik reed werd toen uit koers gehaald.


Dinsdag 9 augustus heb ik mijzelf in het volgende criterium gestort en wel in de Gouden Pijl te Emmen. Net voor de start nog flinke regen, daardoor niet in kunnen rijden en stond ik koud aan de start, maar dat gold voor het hele peloton. Ook hier reed ik te ver van achteren, waardoor ik achter de breuk kwam te zitten. Met twee andere meiden hebben we er nog een ploegentijdrit van gemaakt, maar na 25 km werden we dan toch gedubbeld door het peloton. Vervolgens daar wel in kunnen blijven rijden en met hetzelfde gevoel als in Oostvoorne naar huis gegaan. Niet echt voor de uitslag mee gedaan, maar het was een goede training en ik heb er plezier in gehad. Het resultaat was uiteindelijke en 37e plek.


Vandaag heb ik een criterium in Beverwijk gereden en ik ben erg tevreden met het resultaat. Ik merk dat ik nu echt een stuk meer kracht in mijn benen heb, ten opzichte van een maand geleden en in een wat kleiner peloton rijd ik ook gewoon beter. De start was hard, maar dit keer kon ik het goed bijhouden. Ik zat net wat meer van voren in het peloton en nu vielen er alleen meiden achter mij weg. Na een ronde of 5 was het peloton wel redelijk gevormd en ik zat er gewoon bij. Weliswaar was het flink afzien, veel in het rood gereden, maar ik zat er gewoon bij. Hiephoi en het resulteerde in een 26e plaats. Zeker mijn beste wedstrijd van het seizoen en helemaal leuk als je teamgenoot dan ook nog de koers wint.


Kortom, de benen begin weer als die van mijzelf aan te voelen, ik heb een aantal wedstrijden met plezier gereden en nu de volgende stappen zetten die ik voor ogen heb. Nog wat meer van voren rijden en werken aan die bochten.


En natuurlijk nog even genieten van die laatste week vakantie :-)

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page