top of page
Featured Posts

Januari is alweer voorbij

Jeetje, wat is januari toch weer snel voorbij gegaan. Meerdere keren zat ik op mijn fiets en bedacht ik allerlei leuke blog onderwerpen en telkens kwam ik thuis, was het douchen, eten en zo ongeveer richting bed of nog even wat werk verzetten, dus alle ideeën zitten nog ergens in mijn hoofd. Nu kan ik er een soort van apenkooi-blog van maken, maar daar wordt niemand echt heel blij van denk ik, dus ik houd de ideeën vast en misschien komen ze nog een keer in een blog terecht.


Hoe kan een maand zo snel voorbij vliegen is dan de eerste vraag die bij mij opkomt? Hoe meer je te doen hebt, hoe sneller de tijd gaat en druk ben ik zeker geweest. Weken met 15-20 uur trainingsarbeid naast mijn fulltime baan helpen daar aardig in mee, maar er moest ook nog een product richting de universiteit en vooral dat heeft erg veel stress en tijd gekost. Nu nog hopen dat ze bij de universiteit een beetje tevreden zijn, gelukkig is de school tevreden over mijn werk en heb ik het idee dat mijn leerlingen ook wel graag les van mij krijgen en dat vind ik toch het belangrijkste, want daar doe ik het voor.

Doordat ik januari met een grote deadline ben begonnen, heb ik de eerste twee weken op school aardig achter de feiten aangelopen en heb ik sinds anderhalve week pas weer een beetje het gevoel dat ik de boel onder controle heb. Lesplannen liggen klaar tot de carnavalsvakantie, practica zijn ingedeeld en de meeste toetsen gemaakt en/of nagekeken. Alles onder controle dus. Hoewel... onderwijs is dynamisch, dus elke dag gebeurt er wel weer iets onverwachts, maar dat maakt het nu juist ook zo leuk.


En las je nu net iets over 15-20 uur trainingsarbeid in een week? Ja, het verbaasde mijzelf ook, toen ik dat in Trainingpeaks terug zag. Het voelde helemaal niet als zoveel en heb er over het algemeen ook veel lol aan beleefd (en de tacx sessies zijn dit jaar echt een uitzondering, bijna alles kan ik gewoon buiten fietsen). Ik hanteer een beetje de 80/20 regel, dat in ieder geval 80% van de keren dat ik op een fiets zit, leuk moeten zijn en af en toe mag er een training tussen zitten waar ik niet zo zin in heb. En dat betekent dan niet dat die leuke training niet heel zwaar kunnen zijn. Want naast de vele uren op de fiets, waren het ook nog eens vrij intensieve uren op de fiets met een aantal pittige blokken en heb ik mijn trainer af en toe niet zo aardig gevonden (heel netjes gezegd). Toch geven dat soort trainingen ook veel voldoening en als je vermogensdata aangeven dat je best goed op weg bent en af en toe was vermogens PR voorbij ziet komen, is dat toch een bevestiging tussendoor dat het allemaal wel goed zit. Ik verbaas mijzelf momenteel vooral in de combi van hard werken en hard trainen en dat dit nu goed samen gaat. En uiteindelijk waardeer ik mijn trainer ook zeker, want ik zie schema's voorbij komen waarvan ik het onmogelijk acht om ze uit te voeren en toch lukt het en ik voel mij nu ook echt sterker worden. Hij haalt mij regelmatig uit mijn comfortzone en samen zorgen we ervoor dat ik er nu goed voor sta. De basis voor het seizoen is in ieder geval gelegd en nu hopen dat ik dat in de koers kan laten zien.

Blijft er dan nog wel tijd over voor sociale activiteiten? Nou ja, dat schiet er soms bij in. Gelukkig kun je ook socializen met je nieuwe ploeggenoot tijdens een MTB toertocht in Amersfoort, bijkletsen met een oud-collega tijdens een rondje om de Vinkeveens en Loosdrechtse plassen en zowaar nog iets zonder fiets... een verlaat kerstdiner met vrienden. Voor de rest blijft het toch een beetje matig, maar in februari gaat dit al beter en het past ook gewoon niet allemaal in mijn agenda, dus soms moet je keuzes maken en aangezien dit mijn laatste seizoen als elite-renster gaat worden, gaat fietsen momenteel gewoon even voor (bijna) alles.


En toch een klein stukje uit februari: vandaag mijn eerste trainingskoers van het seizoen gereden en keurig 9e geworden bij de B-klasse. Actief, goed van voren en ook met heel veel lol de rondjes gereden en afgezien zoals dat hoort, maar wel redelijk makkelijk voor mijn doen. En de pittige training van gisteren zat ook nog een beetje in mijn benen. Ik heb er een goed gevoel aan over gehouden en heb zin in meer wedstrijden.



Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page