top of page
Featured Posts

Nederlandse criteriums

Na de avonturen in Duitsland werd het flink doortrappen in de Nederlandse criteriums. Scheuren door de bochten, stuiteren over slechte klinkers, het wiel proberen te volgen van Blaak, van Vleuten en Vos en daarvan ook nog genieten. Het blijft dan af en toe vooral bij aanklampen, maar in Ospel kon ik zowaar ook nog een paar aanvallen plaatsen. Helaas heb ik bij het slechte weer in Ospel (zie foto's verderop) wel een flinke verkoudheid opgelopen, waardoor ik nu thuis op de bank hang en ik even geen wedstrijden rijd.

Uitslagen: Draai van de Kaai 24e, Profronde Oostvoorne 21e, Tour d'Ospel 11e en Gouden Pijl Emmen 34e.


Mijn eerste Nederlandse profcriterium van dit seizoen was de Draai van de Kaai. Mijn laatste deelname dateerde van 2013 en toen had ik gezworen nooit meer terug te komen. Tijdens het warmrijden wist ik ook wel weer waarom, maar tijdens de koers eigenlijk niet. Wat was dit gaaf zeg. Lekker rammen over de klinkers, hard door de bochten en ik kon vrij lang in het peloton blijven zitten. Op een gegeven moment had ik wel door dat ik een renster of 3 te ver van achteren zat, maar het lukte mij niet om deze in te halen. Wel een paar pogingen gewaagd, maar voor ik het wist zat ik weer drie plekken terug naar achteren. Mijn gevoel was terecht, want op zo'n 10 ronden voor het einde kwam er een kleine breuk en zat ik dus net in de tweede groep. Met deze groep wel goed doorgereden, maar meer dan een 24e plek zat er uiteindelijk niet in. Tevreden? Best wel eigenlijk. Ik vond het lastig in te schatten waar ik in dit deelnemersveld zou staan en het was een flinke verbetering ten opzicht van 2013 (slechter kon ook niet volgens mij). En met Bochum nog in de benen, was dit zeker niet slecht.


Na de Draai van maandag, stond ik op donderdag al weer aan de start van de profronde van Oostvoorne. Vorig jaar mijn eerste criterium en daar had ik een goed gevoel aan over gehouden. Dit jaar viel het mij best tegen. Wat een zwaar rondje en zeker met windkracht 6 ook erg lastig allemaal. De eerste paar ronden ging super snel en ik zat echt op mijn limiet. Toch kon ik het tempo nog bijbenen en zat ik lang in het eerste peloton van 23 rensters. Dit peloton brak ergens in de tweede helft van de wedstrijd en ik zat in de tweede groep. Dit keer, omdat mijn benen gewoon niet goed genoeg waren en ik niet mijn beste dag beleefde. Uiteindelijk werd ik 21e in deze wedstrijd en was dat beter dan vorig jaar, terwijl het deelnemersveld dit jaar toch echt wel zwaarder was.



Langer dan een dag rust is echt niet nodig, dus op zaterdag reed ik een criterium in Ospel. Begon droog, maar dat was na een paar ronden wel voorbij toen de sluizen werden open gezet. Was een regen kwam daar uit de lucht zeg.

Toen het nog droog was, heb ik maar een aanval geplaatst en kon ik 1,5 ronde wegblijven. Met een aanstormend peloton voor de premiesprints was het lastig weg te blijven. Toen het bijna begon te regenen ging Roos Hoogeboom ervandoor, op wat ik een erg goed moment vond. Ik zag het gebeuren, maar zat zelf net te ver om er op te reageren en daarna ging het dus plenzen. Ik heb echt even nodig gehad om mijn draai op de natte wegen te vinden, maar uiteindelijk zat ik vrij gemakkelijk in het peloton. Daar werd flink doorgereden, maar wel voorzichtig door de bocht. Op 10 km voor het einde heb ik het nog een keer geprobeerd, maar met deze nattigheid durfde ik niet hard genoeg door de bochten om een serieuze uitlooppoging te doen, dan maar rustig houden in het peloton en uiteindelijk werd ik 11e in deze wedstrijd. Een goede uitslag en ik zie vooral verbetering in het rijden met regen.



Ok, dan maar wel twee dagen rust, maar dat kwam vooral omdat er op maandag geen wedstrijd was ;-). Op zondag een langere duurtraining van 3 uurtjes afgewerkt en op maandag alleen even de benen op spanning proberen te zetten. Vooral proberen, want ik voelde mij niet heel best. Ik had wat last van mijn keel en dit zette 's nachts door. Een beetje tegen beter weten in toch naar Emmen afgereisd voor de Gouden Pijl. De benen wilden niet echt, maar ik heb mij toch goed in het peloton weten te handhaven. In de laatste ronde was het wel echt op en ik werd uiteindelijk 34e. Ook weer beter dan vorig jaar, dus dat nemen we dan ook maar mee.






Vandaag zou ik eigelijk in Nootdorp rijden. Eindelijk eens een criteriums zonder UCI rensters, maar mijn verkoudheid heeft doorgezet, dus de keuze gemaakt om gisteren een rustdag te pakken en vandaag alleen even een actieve hersteltraining. Zo hoop ik snel weer fit te zijn en de komende weken nog een paar mooie uitslagen te rijden.



Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page